Pages

Tuesday, March 3, 2015

乙未初八主席演词(26/2/2015)

首先,我感谢大家出席由成邦江顺兴公会、成邦江德教会紫川阁、斯里阿曼省郑氏公会、斯里阿曼县议会、斯里阿曼市一个马来西亚社区所联办的春节团拜。这项开放门户方式进行的团拜是顺兴公会近二十多年来的传统,今年得到成邦江德教会紫川阁、斯里阿曼省郑氏公会、斯里阿曼县议会、斯里阿曼市一个马来西亚社区等政府单位及社团的配合,令盛会增添色彩热闹。我要特别感谢上述单位与社团的认同与配合。
同时,我也要感谢与欢迎大家,特别是主宾主宾为州乡村发展部及房屋部助理部长拿督法兰吉斯、国会议员马喜古扎、政府长官、各族社区与社团领袖出席今晚的元宵舞台推展礼。这意味着从今晚到元宵节当晚,此舞台将呈献精彩节目于大家,目的在于营造节庆的喜悦气氛,娱神娱人娱众生,让合境喜气洋洋。
值得一提的是,这些节目都是由本地的学校、社团、歌舞团所呈献的,这表示我们的元宵舞台造就了平台,让地方上的孩子们有机会发挥他们的才能。本会属下成邦江幼稚园的孩子们,今年也首次参与演出,这是本会一直所提倡的理念,即参与即学习的机会。此外,本会所主办的百年元宵游神盛会与元宵舞台已受到官方的重视,并于2010年起宣布为省级活动,列入官方旅游节目。
各位,地方的进步是须要民众各司其职,扮演各自的角色来成全的。顺兴公会百年以来就坚守立场,为传统文化及地方建设而努力。我们是一个能包容与接纳十方善缘的团体,我们已迈入第121年,我们还是会继续走下去,为美好的成邦江而努力。
最后,祝大家新正如意,平安。
社团的配合,令盛会增添色彩热闹。我要特别感谢上述单位与社团的认同与配合。
 Terlebih dahulu saya mewakili Simanggang Soon Heng Society, Pertubuhan Meninggikan Akhlak Che Chuan Khor, Persatuan Klan Cheng Bahagian Sri Aman, Komuniti 1Malaysia Bandar Sri Aman dan Majlis Daerah Sri Aman mengucapkan ribuan terima kasih kerana sudi hadir ke Majlis Ramah Tamah Tahun Baru Cina yang kami anjurkan. Pada tahun ini, Majlis yang telah menjadi tradisi Soon Heng Society ini telah menarik minat , Pertubuhan Meninggikan Akhlak Che Chuan Khor, Persatuan Klan Cheng Bahagian Sri Aman dan Majlis Daerah Sri Aman, dan bertindak menjadi penganjur bersama. Komuniti 1Malaysia Bandar Sri Aman pula telah bersama kami sejak beberapa tahun yang lepas. Atas minat dan sokongan mereka, saya merakamkan setinggi-tinggi penghargaan.
Saya juga mengalu-alukan kehadiran YB Datuk Francis, YB Tuan Masir, Tuan Residen, Tuan Walikota, ketua-ketua jabatan, ketua-ketua masyarakat ke Majlis Perlancaran Pentas  Cap Goh Mei Peringkat Bahagian Sri Aman yang telah disempurnakan sebentar tadi. Pelbagai persembahan akan berlangsung di pentas ini, bermula malam ini sehingga malam Cap Goh Mei selama 8 malam.
Saya mengucapkan terima kasih kepada murid-murid sekolah, persatuan-persatuan yang akan terlibat dalam persembahan pentas ini. Saya ingin memaklumkan bahawa pentas ini telah banyak mencungkil bakat seni anak-anak tempatan. Pada tahun ini, murid-murid Tadika Simanggang yang dimliki Soon Heng akan pertama kalinya membuat persembahan. Kita percaya belajar melalui penglibatan amat penting untuk anak-anak kita.
Hadirin sekalian, Pesta Cap Goh Mei, khususnya perarakan Cap Goh Mei yang telah Soon Heng lakukan sejak ratusan tahun lalu telah diangkat menjadi acara peringkat bahagian sejak tahun 2010. Kami mengucapkan terima kasih kepada agensi kerajaan yang terlibat.
Akhirnya, kami percaya pembangunan setempat memerlukan penglibatan semua pihak. Soon Heng yang telah mencapai tahun ke-121 akan terus memainkan peranan kami.
Selamat Tahun Baru dan selamat maju jaya. Terima kasih.
 

No comments:

Post a Comment