Pages

Saturday, April 23, 2016

122周年纪念暨观音像基金推介礼晚会筹委会主席郭翼升讲词-23/4/2016

1.    小弟深感荣幸,能再次以顺兴公会慈云阁122周年纪念晚会筹委会主席的身份欢迎大家,并向大家问安致敬。
2.    2004年,顺兴公会庆祝110周年,还在青年团的我就受委托为筹委会主席,那时我们打造民俗的招牌,办庙会、走古迹、义卖美食、学术讲座、展览等,并计划10年后再来。结果,2014年公会庆祝二甲子,我们改变了庆祝的方式,礼聘经堂办护国消災大法会,啓建清供两天連宵;后造就了慈云阁拆后墙建山门,及今天配合122周年纪念而推介的安奉18尺观音像计划。这3项周年纪念庆典,小弟有缘受委筹委主席,并得到大家的支持,功德圆满,特此向大家致谢。
3.    这一次的122周年纪念,兼办观音像基金推介礼,目标30万。计划包括观音像及其周边建设。筹委会规定凡结缘100元起,芳名永刻征信录,以志表扬,我希望大家抱着慈悲心,发愿供养,协助我们早日实现心愿。今晚推介礼后,我们特别准备车挂及锁匙圈,给予捐献100元或以上的有心人,请大家踊跃到柜台捐献。之前已捐献者可在下周起凭收据到办事处索取车挂或锁匙圈。捐献活动将延续到观音像顺利安奉止。
4.    顺兴公会是个非常有活力的百年社团,我们的工作方针与远景广得社区认同,今晚出席的群众人数就是铁证了。我们的工作也得到政府官方的认同,常常得到相关单位的配合与协助,这是我们的荣耀,也鞭策我们必须知恩图报,广结善缘。
5.    州选将至,趁此机缘吁请大家认清当前趋势,为我们砂州的长远利益而做抉择。首长阿德南在砂州自主权的大前提下,实践了许多利民措施,为的就是给他多五年,让他实现更多的好计划。这符合广大民众的心声,他更在复杂的政治环境内建立了阿德南团队寻求人民委托。本区国阵候选人即是团队要员之一。
6.    政治往往是双面的,为了州的利益,我们就须实行州的权益,制止半岛不良政治风气的侵入。但是,在联合邦的制度下,我们又须向他们争取我们应有的利益。这造成了有些人能进来,有些人不能进来的现象。这是我们州主权的实践。我希望同胞们认清方向,一切以最靠近我们的利益为依归,选择最靠近我们的须要及最能给我们利便的候选人。
7.    这次州选是要组成砂州政府,不是联邦政府,不要把联邦执政党的不妥变成砂州执政党的负担。
8.    最后,我感谢各造,方便了今晚的盛会,并希望大家集中力量,明智选择,让成邦江的明天会更好。
Bagi pihak Soon Heng Society, saya mengalu-alukan kehadiran tuan-tuan dan puan-puan, khususnya YB Tuan Masir Kujat dan YB Datuk Francis Harden serta Ketua-ketua Jabatan yang sudi hadir bersama-sama dengan kami meraikan ulangtahun ke-122 persatuan dan tokong kami.
Bersempena dengan majlis ini, kami juga melancarkan Kempen mengutip dana Patung Guanyin Tokong kami. Rancangan meletakkan patung dewi Guanyin setinggi 18 kaki di perkarangan tokong adalah bertujuan menjadi tokong ini sebagai satu mercu tanda di tebingan Batang Lupar. Projek ini djangka menelan kos 300 ribu.
Secara peribadi, saya berasa amat bertuah dapat menyertai Soon Heng Society sejak tahun 1995 dan berturut-turut menjadi pengerusi penganjur kepada perayaan ulangtahun Soon Heng yang ke-110 pada tahun 2004, ke-120 pada 2014 dan kali ini ulangtahun ke-122. Inilah satu-satunya NGO yang mendapat sokongan padu daripada komuniti setempat dan berjaya menjalin hubungan intim dengan pelbagai pihak, khususnya sektor kerajaan. Saya mengambil kesempatan ini untuk merakamkan jutaan terima kasih kepada semua pihak yang telah mendewasa dan membangun bersama kami.
Sebagai sebuah NGO yang mempunyai wawasan futuris, kami telah merangka banyak rancangan masa depan. Dalam suasana kami pada ketika ini, kami amat bertuah kerana dapat bekerja bersama pelbagai pihak yang berkepentingan, khususnya jabatan-jabatan kerajaan dan pihak kerajaan sendiri. Sehingga YAB Ketua Menteri turut tertarik dengan rancangan masa depan tokong ini dan bersetuju meluluskan tanah untuk pembangunan masa depan tokong ini.
Oleh itu, sebagai pertubuhan dan komuniti yang tahu erti membalas budi, kami menyaran kita semua unuk berdiri teguh memberi sokongan padu kepada Ketua Menteri Adenan serta ahli pasukannya untuk membawa lebih banyak rancangan pembangunan kepada kita, di samping mengukuhkan autonomi negeri kita.
Pilihanraya kali ini ialah untuk membentuk kerajaan negeri, bukan kerajaan persekutuan. Kita perlu hindari gangguan isu persekutuan terhadap pertimbangan undi kita. Tekad kita perlu jelas, beri lagi 5 tahun kepada pasukan Adenan untuk kebaikan negeri kita. Pilihlah kepentingan yang paling dekat dengan kita.
Akhirnya, sekali lagi saya merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada semua pihak yang telah membantu menjayakan majlis malam ini, terima kasih khususnya kepada para penderma yang membantu kami merealisasikan projek patung guanyin dengan lebih cepat.
Sekian, terima kasih.
23-4-2016

No comments:

Post a Comment