Pages

Wednesday, November 7, 2012

成邦江幼稚园第34届毕业典礼:园长演词

Encik Tay Yu Phun, Timbalan Pengerusi Soon Heng Society,Temenggung Sii Toh Peng, Penghulu Lee Siang Hua, Encik Goh Kaw Sze, Pengerusi Lembaga Pengurus Tadika Simanggang, Encik Tay Yaw Meng, Ketua Pemuda Soon Heng Society, Cik Tan Mui Hiang, Ketua Wanita Soon Heng Society, para tetamu jemputan, ibu bapa, guru-guru, murid-murid dan hadirin sekalian.

Selamat datang ke Majlis Konvokesyen Ke-34 Tadika Simanggang. Kehadiran tuan-tuan dan puan-puan, khususnya para ibu bapa, sesungguhnya memberi perangsang dan makna kepada kami, serta seterusnya memberi semangat kepada Tadika Simanggang untuk terus mara mendampingi anak-anak tuan dalam pendidikan awal mereka.

Pada tahun ini seramai 75 orang murid yang berumur 6 tahun akan bergraduat dari Tadika kami, mereka ini sama ada telah berada di sini selama 1, 2 atau 3 tahun. Saya pasti mereka kesemuanya telah membangun (develop) dan berkembang (growth) bersama kami dan kami berasa bertuah kerana dapat mendampingi pembangunan dan perkembangan awal mereka ini. Harapan kami ialah mereka akan mendewasa sebagai insan yang berguna kepada nusa dan bangsa kelak.

来宾们,

时间过得真快,又是骊歌高扬的时刻时,又有75名学生将从本园完成学前教育课程,准备进入另一阶段的学习的人生旅程了。首先,我们要给予他们深深的祝福与祝贺。

在经营学前教育时,我们发觉孩子对情感是敏感而直接的,幼儿教师最重要的职责便是呵护孩子的心灵、保护孩子的童真。亲昵地摸摸他们的头,他们便会感受到老师对自己的喜爱;看着老师为他高高的翘起大拇指,孩子会因为得到老师的表扬而兴奋不已;当老师为孩子精彩的表演而热烈鼓掌时,孩子们得到不仅仅是属于自己的掌声,而且收获了生命中第一份感动;当老师与孩子的小指交织,而拇指相印时,信任的种子已经在他们之间发芽;轻轻地刮一刮孩子稚嫩的小鼻子,他们也会为自己的调皮露出羞赧的微笑,而这场交易就有了很好的开始。

我们肯定良好的学前教育质量,会让每个人一生受用不尽。而如何让孩子得到更好的学前教育,恰恰是幼儿教师的责任和义务。所以在成邦江幼稚园,我们常伸出自己充满爱的双手,传递给孩子们,营造自信、快乐和感动,为他们撑起一片灿烂的天空,让他们在属于自己的天空里茁壮成长。各位,伸出我们的手给孩子一个灿烂的明天吧。

今年,本园学生参加了多项校外活动,并取得了一些成就。

今晚的节目是我们部分学习的成果,希望大家能够给予合理的评估,该鼓励的,就给予掌声,需要提升的,就给予扶持,让我们与孩子们共同成长!

一项工程的实践,除了背后许多学习的泪汗,当然还得靠热心人士的支持,尤其是物资上的补给,我们要感谢各商家的赞助,也要感谢顺兴公会领导、董事会的关心及顺兴公会青年团协助场地布置。

谢谢。

6-11-2012

No comments:

Post a Comment